Blog voor Goedemorgen Tuinbouw: 'Producten aanbieden? Langs de weg, op het strand of online.'

Blog van Lisa voor Goedemorgen Tuinbouw

JEM-id'er en marketeer van FloraXchange Lisa schrijft regelmatig een blog voor Goedemorgen Tuinbouw. Hieronder kun je haar meest recente blog lezen. 

Producten aanbieden? Langs de weg, op het strand of online
Afgelopen week ben ik teruggekomen van een reis door Argentinië en Brazilië. Eén van de vele dingen die mij opviel tijdens deze reis waren de verschillende manieren van het aanbieden van producten.Zo stond in Salta (een grote stad in Argentinië) aan de zijkant van bijna iedere kruising wel een kraampje met groente of fruit. Allemaal zonder verpakking en zonder prijs. Onze aandacht werd getrokken door een grote bak met voornamelijk bruine bananen, waar we met moeite nog een paar half gele exemplaren uit hebben gezocht. Ik ben bang dat de Argentijnse verkoper niet al zijn bananen kwijt is geraakt die dag. 

In Rio de Janeiro gebruikten veel verkopers een meer proactieve manier van het aanbieden van producten. Op het strand kwam met regelmaat een verkoper langs die zijn of haar spullen (denk aan: zonnebrillen, drankjes, bikini’s, petten, shirts, snacks) uitgebreid aan je liet zien en vervolgens ook enigszins aandrong op het kopen van deze spullen. Verkopers die tussen stilstaande auto’s door liepen tijdens het wachten op het stoplicht of tijdens de spits op de snelweg en zo hun handelswaar probeerden te verkopen, was een andere verkooptechniek die ik in Rio zag. De verkopers legden dan de snacks op de spiegels van alle auto’s om vervolgens terug te komen en het geld te ontvangen of om de niet-verkochte snacks weer op te halen. Of zij echt veel verkochten, durf ik niet te zeggen.

Tijdens mijn reis kreeg ik een melding dat er een nieuwe Instagram update beschikbaar was. Dankzij deze nieuwe update werd Instagram Shopping beschikbaar. Sinds deze update kun je foto’s op Instagram plaatsen en de producten die er op staan taggen. Volgers kunnen daardoor direct de prijs van de producten zien en doorklikken naar de webshop. Weer een hele andere manier om producten aan te bieden.

Al deze verschillende manieren van producten aanbieden deden me denken aan waar wij mee bezig zijn met Floriday. Met Floriday willen wij het online aanbieden van bloemen en planten voor kwekers zo veel mogelijk vereenvoudigen. Zo kunnen kwekers hun producten via Floriday aanbieden in verschillende verkoopkanalen en zijn we bijvoorbeeld bezig met een handige fotofunctie waarmee kwekers hun productfoto’s gemakkelijk kunnen koppelen aan hun aanvoerbrief en direct kunnen tonen op de klok.

Er zijn dus genoeg verschillende manieren voor het aanbieden van producten, de één effectiever en sneller dan de ander. Ik denk dat het per product verschilt welke verkooptechniek het beste past, maar ik denk wel dat de digitale ontwikkelingen enorm belangrijk zijn in alle beslis- en aankoopprocessen.

Akkoordakkoord