Blog: Gezocht: een probleem!

Gezocht: Een probleem!

Je hebt geld verspild aan iets dat niemand wil…Herkenbaar?

"In isolatie ziet je idee er top uit, alleen in werkelijkheid is het niet zo top… Dit is niet zo gek, als je bedenkt dat 95% van alle nieuwe productlanceringen faalt, omdat het simpelweg geen groot probleem oplost. Dus laten we met z’n allen het innovatiesucces verhogen, of in ieder geval budgetverspilling voorkomen’’. Een wijze les die wij afgelopen week kregen van innovatiespecialist Joost van de Velde (ktc).

Echte innovatie gaat over het accepteren van onzekerheid, want uiteindelijk kun je gewoon niet alles voorspellen. Wie had 15 jaar geleden gedacht dat Uber zou ontstaan vanuit een limousinebedrijf, waarbij de limousines vaak ongebruikt waren. Of Airbnb, dat het probleem van leegstaande gebouwen oplost en tegelijkertijd unieke plekken biedt aan mensen die reizen.

Een ander leuk voorbeeld van een innovatie is de deurbel, waarvoor je nu Ring hebt. Het product diende eerst alleen als bel en tegenwoordig ook als beveiligingsmiddel. In de toekomst zal dit product een hele andere functie gaan vervullen. Amazon kocht Ring omdat klanten straks hun pakketten door bezorgers in hun huis kunnen laten zetten door middel van de bel, ingebouwde camera en toekomstig ‘slimme’ sloten. Om een idee te geven, het product wordt inmiddels gewaardeerd op meer dan een miljard euro. Het lost direct een heleboel problemen op: allereerst de bel, de behoefte om te weten wie er voor de deur staat en uiteindelijk ook de frustraties van pakketten die niet op tijd zijn of bij buren worden bezorgd (die niet aanwezig zijn als jij je pakket op wil halen). Ik hoor je denken: ‘is dat wel veilig?’ Tja, dat dachten we ook bij de eerste auto en het eerste vliegtuig.

Bij JEM-id hebben we met ELMO voor een revolutie gezorgd in AGF warehouses. Voorheen werd er nog veel met papier gewerkt. Zie je kantoormedewerkers al 25x per dag naar de loods lopen en rennen met stapels blaadjes? Zeker bij wijzigingen was dit erg tijdrovend en foutgevoelig. Het kwam dan vroeger, vóór ELMO, regelmatig voor dat er foute bestellingen bij klanten stonden. Gelukkig kan dit nu allemaal voorkomen worden.

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten of innovaties is richting zo veel meer belangrijker dan snelheid. Een andere veelvoorkomende fout is het doen van aannames. Check altijd of er een probleem is, of de waarde voor klanten groot genoeg is en of het ‘makkelijk’ opgeschaald kan worden bij grote vraag. Ga naar buiten, vraag naar de problemen van klanten en vraag juist dan door. Begin daarna pas met bouwen en zorg dat jouw idee voor de klant minimaal 10x beter is, i.p.v. 10%. En laat je idee nooit afkraken door mensen die er geen verstand van hebben of de pijn en problemen van jouw klanten niet écht kennen.

Problemen doorgronden is niet altijd makkelijk, omdat mensen hun problemen wel herkennen, maar niet altijd weten wat ze écht willen, totdat je ze het laat zien. Als Henry Ford had gevraagd wat mensen in zijn tijd zouden willen, hadden ze hoogstwaarschijnlijk gezegd: snellere paarden...

Een korte samenvatting met tips op een rijtje:

- Know your customer and find his pain.

- Assumptions are the mother of all mess-ups.

- Don’t let anyone kill your idea, except the market.

- Don’t ever, EVER Scale before you Nail.

Succes met jouw innovaties!

Akkoordakkoord