Je wordt overspoeld door content

Content

Je wordt tegenwoordig overspoeld door content maar hoe zorg je er als bedrijf nu voor dat jouw content opvalt en dat je doelgroep het interessant vindt? Hieronder een aantal handige tips. 

Het begint allemaal met je doelgroep. Op wie wil je je richten met je website en op wie moet je dus je content afstemmen? Wat interesseert hen en wat willen ze juist niet lezen? Op basis van het profiel van je doelgroep verricht je een zoekwoordonderzoek naar de mogelijke zoekvragen. Zijn er weinig zoekresultaten op de termen waar je op zoekt? Dat is mooi want daar kan jij je mee onderscheiden. 

1. Wees behulpzaam
Bij contentmarketing is het altijd belangrijk om behulpzaam te zijn. Helemaal bij minder direct aansprekende branches is dit erg belangrijk. Zorg dat je je klanten vanuit jouw expertise hulp kan bieden. Geef ze adviezen of voorbeelden hoe ze bepaalde problemen op kunnen lossen.

2. Haak in op actualiteit
De actualiteit is een handige bron van geschikte onderwerpen. Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen of items in het nieuws: er zit altijd wel iets interessants tussen waar je op in kan haken. 

3. Denk verder dan je branche
De content die je creeërt hoeft niet perse over de activiteiten van je bedrijf te gaan. Het is juist slim om verder te kijken dan jouw branche. Door iets verder te kijken dan jouw expertisegebied, kan je soms juist op een bron van waardevolle content stuiten. 

4. Maak het persoonlijk
Als organisatie is het erg belangrijk om een eigen identiteit te hebben. Als mensen zich kunnen identificeren met een bepaald bedrijf kan dit een hele belangrijke factor zijn in het aankoopproces. Een persoonlijke invalshoek kan een droog stuk meer aansprekend maken. Probeer daarom content altijd een persoonlijke draai te geven. 

5. Kies de invalshoek van een derde
Een persoonlijke invalshoek hoeft niet perse een invalshoek vanuit jouw te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een interview zijn met een klant. Het gaat er echt om dat de klant zich herkent in het stuk. 

En een van de belangrijkste tips is misschien nog wel dat je niet bang moet zijn om te experimenteren. In saaie branches word je juist beloond door een nieuwe aanpak. Voor een succesvolle contentstrategie binnen een (saaie) branche is het nodig om verder te kijken dan de standaard. Denk vanuit je potentiële klant en niet vanuit je eigen hokje. De klant wil antwoord op een vraag en ze willen graag met een probleem geholpen worden. Probeer dat altijd in je achterhoofd te houden.