Contentmarketing: Storytelling verbindt

Contentmarketing รก la 2017

Contentmarketing is booming. De term kom je werkelijk overal tegen en is retepopulair onder marketing- en communicatieprofessionals. Maar wat is het precies en hoe kan je ermee scoren? Laten we voor het makkelijke beginnen bij het begin.

Definitie contentmarketing: “Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.

Dat klinkt best duidelijk toch? Je kan met contentmarketing verschillende kanten opgaan en hierbij lijkt storytelling in 2017 de overhand te nemen. Het draait namelijk niet langer meer om de dingen die je maakt, maar om de verhalen die je eromheen vertelt. Een verhaal is immers een krachtig en effectief communicatiemiddel om aandacht van je doelgroep te trekken, hen nieuwsgierig te maken, te informeren en te amuseren! Oftewel, storytelling verbindt.

Er was eens...

Scoren met storytelling vergt wat tijd, maar dan heb je wel een boeiend verhaal! Bij het schrijven van een verhaal begin je bij de basis. Wat verkoopt jouw bedrijf? Wat weet je hier allemaal over en op welke manier kan jij hier mensen mee boeien? Bedenk een thema met hier om heen subthema’s. Stel, je hebt een bloemenboetiek of webshop. Wat doen bloemen/planten precies? Subthema’s kunnen dan zijn dat bloemen:
- een kamer op kunnen fleuren
- een bepaalde betekenis hebben
- iets met je gesteldheid kunnen doen 

Nadat je dit op papier hebt gezet, ga je op zoek naar de waardevolle invalshoek. Wat is de grotere betekenis achter het product en wat betekent dit voor de mensen die het kopen? Bijvoorbeeld:
- Ik koop zonnebloemen voor een vriendin die net haar baan is kwijtgeraakt, want die brengen geluk. Betekenis voor vriendin: een verrassings- of verwenmoment.
- Ik koop een gekleurde boeket voor mijn oma die in het ziekenhuis ligt. Betekenis voor oma: een genietmoment.
- Ik koop een luchtzuiverende plant voor in mijn slaapkamer. Betekenis: betere gezondheid.

Rijke verhalen

De sterke invalshoek is nu bekend. Produceer vervolgens mooie, rijke verhalen die het waard zijn om te lezen en die interessant zijn voor de mensen die je wil bereiken. Bijvoorbeeld:
- een verhaal over de zoektocht naar de ideale man die uiteindelijk linkt aan de bos bloemen die je hebt gehad. 
- een verhaal over hoe je elke ochtend brak wakker werd met een droge mond en dat je er uiteindelijk achter komt dat er luchtzuiverende planten bestaan die het probleem kunnen oplossen.
- een verhaal over de geschiedenis van zonnebloemen en waarom ze voor geluk staan, eindigend met dat dit de reden is dat je ze aan die goede vriendin wil geven.

Heb je het verhaal eenmaal op papier staan, dan kies je een vorm om het verhaal te publiceren. Dit kan bijvoorbeeld middels een advertorial, een column, een infographic, een video of een webinar. Meerdere vormen kan natuurlijk ook, maar zorg er in ieder geval voor dat je de juiste mensen in huis hebt om dit te maken en te laten communiceren.

Go for it! Go storytelling!

overlay
Meer informatie?

Meer informatie?

Ik help je graag verder!

Moelai Kessing