'Data, de nieuwe olie?' Blog van JEM-id'er Ellen voor Goedemorgen Tuinbouw

'Data, de nieuwe olie?' Blog van JEM-id'er Ellen voor Goedemorgen Tuinbouw

JEM-id'er Ellen schrijft regelmatig een blog voor Goedemorgen Tuinbouw. Hieronder kun je haar meest recente blog lezen:

'Data, de nieuwe olie?'

Wie de juiste data in handen heeft en daar goed mee om weet te gaan, zal daar heel veel profijt van hebben. Data is al belangrijk, komende jaren zal het voor velen de olie voor de organisatie gaan vormen. Via de juiste data kunnen bedrijven nog sneller schakelen en goed inspelen op behoeftes van klanten.


Disney maakt bijvoorbeeld ook steeds meer gebruik van data. Met de ‘MagicBand’, (armband) kun je je hotelkamer openen, het park in, je eten betalen etc. Disney weet hiermee wat gasten doen, waar ze heen gaan én wat ze uitgeven. Dit laatste gaat sneller en makkelijker, waardoor de totale uitgaven van de gasten stijgen.

Voor de wat oudere ‘kinderen’ is er de bracelet van festival ‘Tomorrowland’. Een polsbandje, waarmee je binnenkomt, kunt betalen en waarmee de organisator crowd control beleid kan uitoefenen. Tijdens het festival wordt er dus een gigantische berg data verzameld. Er is een softwaresysteem nodig om dat allemaal te analyseren. Er wordt geregistreerd waar je hoe lang bent geweest, hoeveel eten en drinken je kocht etc. Eng? Ach, als de organisatie het jaar erna nog betere service kan verlenen dan hebben we daar profijt van toch?
Uiteraard moet alle data goed beveiligd worden, i.v.m. de wet voor bescherming persoonsgegevens. Daar zullen we dit jaar ook nog veel over gaan horen.

Wat gaat dit voor de tuinbouwsector betekenen?

Naast de RFID-chips zoals dit verwerkt zit in de voorbeelden van hierboven zijn inmiddels slimme pallets die data verzamelen zoals bijv. de locatie, temperatuur en het shock-gehalte. Deze zijn op dit moment helaas in verhouding te duur voor de AGF-sector. Wel kun je op dit moment denken aan slimme software, waarbij je bijvoorbeeld bij een exportbedrijf of een verpakker suggesties zou krijgen welke pallets medewerkers in de loods het beste eerst kunnen picken. Denk daarbij aan de oudste eerst of de pallets die het snelst of makkelijkst gepickt kunnen worden, omdat het op die locatie het minst druk is. Dit gaat uiteraard alleen met de juiste data.

Naast werkzaamheden in de loods is het voor commerciële organisaties erg belangrijk om realtime commercieel en financieel inzicht te krijgen in kosten en opbrengsten. Het gebruik van data om zowel bedrijfsresultaten te analyseren als om bij te kunnen sturen wordt steeds belangrijker. Via een tool als Power BI (Business Intelligence) is het eenvoudig om data te visualiseren en zo dashboards te maken die de belangrijke resultaten voor jouw bedrijf kunnen tonen. Hierbij krijgt het management hulp om prestaties van het bedrijf te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid zijn, maar ook omzet of winst.
Denk aan commerciële systemen zoals GreenCommerce (automatiseringssoftware voor de AGF-sector) aan financiële systemen, arbeidsregistratie systemen, etc. Het kunnen combineren van de data (olie) uit deze verschillende systemen is nodig om de juiste conclusies voor een bedrijf te kunnen trekken en hier direct op in te kunnen spelen.

Alle data moet goed beveiligd zijn. Uiteraard moet je zelf ook goed weten en opletten met wat je wel en niet deelt. Ik hoorde dat er onlangs geheime legerbasissen ontdekt werden, omdat sport-app Strava graag wilde laten weten waar mensen het meest sportief waren. Blijkbaar is Strava een populaire app onder de militairen, oeps.

Akkoordakkoord