Jong gesnoept is oud gedaan - Blog van Ellen

Blog van Ellen voor Goedemorgen Groente

Collega Ellen Samwel (online marketeer) schrijft regelmatig blogs voor Goedemorgen Groente. 
Hieronder lees je haar meest recente blog. 

Ik geef toe, vroeger kocht ik ook regelmatig snoep en Red Bull om mijn school- en studietijd door te komen. Dat was uiteraard voordat ik mij bezighield met gezonde voeding en wist van suikerdips. Waar ik nu dagelijks avocado, paprika, tomaten, blauwe bessen, frambozen etc. eet, moest ik daar vroeger niet zoveel van weten. Nee, ik eet momenteel niet alleen maar gezond, maar let er nu veel meer op. Achteraf had ik vroeger ook wel willen weten wat ik nu weet over gezonde voeding. Op scholen leerden we vooral taal en rekenen, maar over voeding niet zoveel, zonde en jammer.

Naast dat gezondheid de belangrijkste rol speelt, is het natuurlijk ook super goed voor onze AGF-sector. Want wanneer we met z’n allen een stukje gezonder gaan eten, zal ook de vraag naar groente en fruit toenemen. Hierbij geldt ook: jong geleerd, is oud gedaan.

Maar dan de grote vraag hoe we groente en fruit aantrekkelijker kunnen maken voor kinderen, jongeren en uiteindelijk ook volwassenen? De multinationals hebben grotere budgetten, maar met z’n allen moeten we toch ook wat kunnen doen? Hopelijk komt er ook wat meer hulp van de overheid.

Er komt op steeds meer plaatsen gezonde voeding beschikbaar waar kids (en ouders) bijv. tomaten en komkommers steeds vaker in leuke, aantrekkelijke verpakkingen vinden.

Uitdelen op school wordt tegenwoordig vooral gewaardeerd met gezonde traktaties, maar het kan altijd beter. Misschien kunnen ze kinderen op school leren ‘koken’ met gezonde voeding. Dan heb ik het niet over sterrenmaaltijden, al is het maar het klaarmaken van rauwkost en fruit in leuke vormen en figuren. Ook kinderprogramma’s, tekenfilms en uiteindelijk de grote Disney films zouden een voorbeeld kunnen geven, want van prinses Elsa nemen jonge meiden soms meer aan dan van hun ouders. En wat dacht je van een kinder-kookprogramma die gezonde voeding centraal zet i.p.v. alleen de Cupcakecup. Hoewel smaken verschillen, wordt het eten van gezonde voeding vooral aangeleerd.

Eigenwijze jongeren zijn gevoelig voor influencers zoals Instagrammers, Youtubers en sporthelden. Bijvoorbeeld gerechten met #avocado en #sweetpotatoes worden hierdoor steeds meer gegeten.

Ook PSV en JUMBO zijn een samenwerking gestart met een app waarbij spelers hun gezonde voedingsschema’s delen. Uiteraard is dit ook met commercieel belang, maar uiteindelijk zou het mooi zijn als puberende jongens straks vragen of hun moeder alsjeblieft meer broccoli en tomaten wil kopen i.p.v. chips.

Ook volwassenen zijn gevoelig voor uitstraling en verpakkingen. Kijk bijv. naar de uitstraling van deze hippe winkel, zie foto. Ik word hier persoonlijk erg blij van. En ja, ik zou hierdoor eerder beïnvloed worden om meer te kopen. Hier en daar een ‘vers’ fruitautomaat i.p.v. een snoepautomaat zou ik ook op prijs stellen.

Vergeleken met Amerika valt het hier gelukkig nog mee, maar ik vind het wel jammer om te zien dat bijv. de middelbare- en hogescholen én ziekenhuizen vooral gevuld zijn met commerciële cateraars die voornamelijk snacks en koeken aanbieden en weinig gezonde voeding, zoals groente en fruit. Best tegenstrijdig trouwens, een school die je iets zou moeten leren en een ziekenhuis waarbij gezonde voeding een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen van vele ziektes.

Het is nog een lange weg, maar met z’n alle komen we er wel. Heb jij nog een goed idee wat we kunnen doen als sector?

Akkoordakkoord