blog

De overgang van FloraXchange naar Floriday als centraal handelsplatform

Auteur
Gepost op 01 nov 2023
door Britt van Zon (Marketeer)

Jaren geleden was FloraXchange, een product ontwikkeld door jem-id, het handelsplatform waar al het plantenaanbod op samenkwam. Vandaag de dag heeft Floriday deze plek overgenomen. In samenwerking met Royal FloraHolland hebben we een centraal platform ontwikkeld waar alle directe sierteelthandel wereldwijd te vinden is, zowel bloemen als planten. Om dit tot een centraal punt te kunnen creëren, hebben we FloraXchange uitgefaseerd. De overgang van FloraXchange naar Floriday had wat voeten in de aarde, maar achteraf kunnen we positief terugkijken op deze periode. Hoe ons dit is gelukt, lees je in deze blog.

Overzetten van functionaliteiten
De uitfasering van FloraXchange begon al een aantal jaar geleden.Voordat we hiermee startten, vonden we het belangrijk dat gebruikers een alternatief in Floriday konden gebruiken. De ontwikkeling van FloraXchange werd stilgelegd en we legden samen met Royal FloraHolland de focus op het verrijken van Floriday.

De overgang van FloraXchange naar Floriday is heel geleidelijk gegaan. Om dit te kunnen doen, hebben we eerst per functionaliteit de gebruikers in kaart gebracht. Bij elke functionaliteit hebben we onszelf de vraag gesteld: ‘Wat zou de gebruiker missen als deze wordt uitgezet?’. Door deze vraag steeds opnieuw te beantwoorden, werd het duidelijk of we de functionaliteit ook wilden implementeren in Floriday. In FloraXchange zat veel maatwerk, wat het systeem foutgevoelig maakte bij doorontwikkelingen. Om dat bij Floriday te voorkomen, is er gekozen voor meer uniforme oplossingen die voor diverse organisaties van toepassing zijn.

Systemen ontkoppelen
Door de jaren heen zijn verschillende koppelingen gebruikt, zoals de Quotes koppeling en VMP-koppeling. Vanwege verouderde technieken achter deze koppelingen, zijn deze in Floriday vervangen door API-koppelingen. Een API koppeling zorgt voor een directe verbinding met het andere systeem, waardoor data gemakkelijk uitgewisseld kan worden. Zo beschik je over realtime voorraad en aanbod en bestel je op gegarandeerd aanbod.

Bij elke functionaliteit hebben we onszelf de vraag gesteld: ‘Wat zou de gebruiker missen als deze wordt uitgezet?'

Communicatie is key
Om onze communicatie zo effectief en gericht mogelijk op de gebruiker af te kunnen stemmen, hebben wij voor de uitfasering gebruikersgroepen gemaakt. Deze groepen werden aan de hand van het gebruik van bepaalde functionaliteiten. Twee maanden voordat we een functionaliteit op FloraXchange gingen uitzetten, brachten we de gebruikers per mail op de hoogte. Een maand later volgde een herinnering. Vervolgens legden wij in een helpcenterartikel uit hoe de gebruiker een functionaliteit kon terugvinden en hoe deze werkte. Daarbij brachten wij per overgang van functionaliteit onze supportmedewerkers op de hoogte, zodat zij eventuele telefonische vragen van gebruikers konden beantwoorden of de gebruiker alvast proactief op de hoogte konden stellen.

Conclusie
Met een positieve blik kijken wij terug op het uitfaseerproces. Sinds 1 oktober is het officieel niet meer mogelijk om in te loggen op FloraXchange. Daarmee is Floriday nu hét handelsplatform voor de sierteeltsector. Floriday staat, maar de ontwikkeling en optimalisering van dit platform is een doorlopend proces waar wij samen met Royal FloraHolland aan blijven werken.