Blog

Domeinkennis opdoen met een mini-hackathon

Auteur
Gepost op 09 mei 2022
door Bas La-Graauw

Bij JEM-id werken we voor de sierteeltsector met twee verschillende ontwikkelteams. Een paar weken geleden hadden we een sessie met elkaar over het opdoen van domeinkennis, ofwel sectorkennis, en het delen van kennis onderling. We vinden het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf een gezonde portie domeinkennis heeft. Wij geloven er stellig in dat je meer waarde toevoegt als je écht goed begrijpt in welke context de klant opereert en hoe zijn of haar bedrijfsprocessen eruit zien. In welke rol of functie dan ook.

Tijdens de sessie bedachten we verschillende ideeën om meer domeinkennis op te doen. Één van de ideeën was om vaker een kweker of een koper te bezoeken. Iets wat we op zich al wel deden, maar altijd een beetje aanvoelde als een bootcruise. Lekker comfortabel cruisen door de bedrijfsprocessen onder begeleiding van een prettige gids; de klant. Leuk, maar eenmaal terug op kantoor ga je verder waar je gebleven was en in het slechtste geval ben je ‘s avonds de helft alweer vergeten. Zonde!

Mini-hackathon

We zochten naar een manier om de kennis beter te laten plakken en kwamen op het idee om er een mini-hackathon van te maken. Een hackathon is een evenement waarbij verschillende teams aan de slag gaan om in een korte tijd oplossingen te bedenken en te realiseren voor een specifieke casus.

Afgelopen vrijdag was het dan zover en hebben we onszelf ondergedompeld in de bedrijfsprocessen van Flower Handling Service van Royal FloraHolland. Geert Jan van der Kooij heeft ons rondgeleid en laten zien hoe de processen van Flower Handling Services eruit zien en welke functies van Floriday, het platform dat wij samen met Royal FloraHolland ontwikkelen, ingezet wordt om hen te ondersteunen in de operatie. In plaats van een comfortabele bootcruise hadden we dit keer een missie. Namelijk: de opgedane kennis omzetten in een waardevolle toevoeging voor het platform. Bijvoorbeeld in de vorm van een kleine functie of procesverbetering. Voorwaarde was dat het idee op dezelfde dag gerealiseerd kon worden, en past binnen de platformvisie.

De bootcruise maakte plaats voor een grondige analyse waarbij iedereen zichtbaar op een andere manier informatie verzamelde en zocht naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Eenmaal terug op kantoor kwamen de notities tevoorschijn. We verdeelden onszelf over drie teams en er werden ideeën bedacht. Uiteindelijk resulteerde het in drie verschillende ideeën waarmee de teams de rest van de dag aan de slag gingen in de strijd om de meest waardevolle toevoeging.

Take-aways

  • Domeinkennis helpt ons bij het begrijpen van de klant en het maken van de juiste keuzes. De mini-hackathon was voor ons een leuke manier om nieuwe kennis op te doen.
  • Doordat de teams direct aan de slag moesten na de rondleiding, werd er op een andere manier informatie verzameld. De kennis blijft veel beter plakken door het direct toepassen ervan.
  • Unieke manier om in contact te blijven met de klant. Wij hebben niet alleen iets geleerd van zijn bedrijfsprocessen, maar de klant ook die van ons door aan het einde van de dag de demo’s bij te wonen.
  • We hebben in no-time drie waardevolle toevoegingen gerealiseerd die ook nog eens zijn gevalideerd door de klant. De toevoegingen zijn weliswaar klein van omvang, maar van groot gemak voor de klant.
  • Al met al een geslaagd experiment dat wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar is.