Nieuwe collega's inwerken via eigen App
Het beste inwerkplan van Nederland, dat is nogal iets. Voor ons in ieder geval een mooi streven. Nieuwe medewerkers moeten in een warm bad terechtkomen. Daarom is het belangrijk om het onboardingsproces op de juiste manier in te richten.
Tijdens een brainstormsessie kwam naar voren dat kennis en expertise een belangrijk onderdeel is van onze positionering. Hierin is het belangrijk dat nieuwe medewerkers goed ingewerkt worden en de optimale begeleiding krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Zo krijgen ze de juiste kennis en kunnen ze ervaring opdoen.
Verder geeft een concreet plan duidelijkheid en zorgt het ervoor dat nieuwe medewerkers de organisatie en bedrijfscultuur goed leren kennen. Zeker bij een horizontale organisatiestructuur zonder managers bestaat het gevaar dat nieuwe medewerkers in beginsel kunnen gaan zwemmen; zonde, vinden wij.
Onze huidige onboarding bestaat uit:
- Een leuk kaartje aan de nieuwe medewerkers (voor hij/zij start)
- Welkomstpakket met o.a. een handboek, waarin alle do’s en don’ts worden uitgelegd.
- Een bon voor welkomstgebak (bakker). Zelf iets bakken wordt ook zeer gewaardeerd.
- Inwerkplan (periode) uitleg en meekijken met collega’s
- Meegaan naar een klant en waar mogelijk ook ‘Stage lopen’ bij klanten om de software ook van de andere kant te leren kennen
- Een buddy (die je uitleg geeft en overal mee kan helpen)
Dat klinkt als een hele lijst, toch misten we iets…
Een digitale versie (App) met praktische informatie, urenregistratie en een persoonlijk ontwikkelplan.
Van stagiair naar medewerker
Bij jem-id begon ik met een stageopdracht rondom bovengenoemde App. Hierbij kreeg ik bijpassende informatie over de scope en de ontwerpen, waarna er gestart kon worden met de back-end (het onzichtbare gedeelte voor de gebruiker). Met dit project is er gelijk een mooie manier gecreëerd om ervaring op te doen met de nieuwste technieken waarmee er binnen jem-id gewerkt wordt. ‘Learning by doing’. Ondertussen keek er een begeleider mee. Dit is vooral fijn voor de momenten dat je vastloopt of als iets nog niet helemaal werkt zoals je wilt. Naast ‘de buddy’ zit ik in een groepje dat zich bezighoudt met het onderwerp ‘het beste inwerkplan’. Hierin zaten ook nieuwe medewerkers die direct konden laten weten wat ze misten tijdens de start. Het is fijn om met zo’n groep te kunnen sparren over de inhoud. Momenteel is mijn stage afgerond en heb ik naast mijn studie een bijbaan bij jem-id, wat mij erg goed bevalt. Momenteel zijn we het project aan het afronden en willen we de app gaan testen middels een pilot. Hierbij zullen medewerkers de applicatie in gebruik gaan nemen en feedback geven, waardoor we verder kunnen gaan met ontwikkelingen. Vervolgens kunnen we de app altijd uitbreiden en doorontwikkelen.
Naast dat ik mijzelf kan ontwikkelen, zorg ik ervoor dat het product ook echt gebruikt kan worden, want ik help de organisatie bij het onboardingproces waardoor (nieuwe) medewerkers zichzelf beter kunnen ontwikkelen en klanten nog beter geholpen kunnen worden; win-win-win dus.