De manier waarop bloemen en planten verhandeld worden, veranderde de afgelopen jaren drastisch. Waar vroeger de veilingklok het hart van de handel was, domineren nu digitale platforms zoals Floriday. In deze blog nemen we je mee in de digitale revolutie binnen de sector van de afgelopen jaren en de uitdagingen die digitalisering met zich meebrengt.
De verkoop van bloemen en planten verschoof van de traditionele veilingklok naar directe verkoop door kwekers vanuit de tuin. De koper wilde graag zekerheid over beschikbaarheid van specifieke producten. En voor de kweker had direct contact ook een voordeel: ze konden maatwerk leveren en daarmee meerwaarde bieden aan de klant. Kwekers en klanten communiceerden dus steeds vaker rechtstreeks over beschikbaarheid en prijzen.
De opkomst van FloraXchange
Al snel ontstond er bij ons het idee om een platform te ontwikkelen waarin vraag en aanbod samenkwamen. In samenwerking met een andere partij, ontwikkelden wij toen FloraXchange.
FloraXchange groeide uit tot hét handelsplatform waarin het volledige plantenaanbod werd verzameld. Zowel kwekers als kopers sloten een abonnement af. Zodra één van beide partijen een abonnement had, kon er onderling worden gecommuniceerd.
De volgende stap: Floriday
De verschuiving van klokverkoop naar directe handel zette ook Royal FloraHolland aan tot actie. Ook zij zette vol in op digitalisering van een fysieke naar een digitale marktplaats en vroegen ons om hulp. In samenwerking met Royal FloraHolland ontwikkelden wij toen Floriday: een centraal platform voor alle sierteelthandel, zowel bloemen als planten.
Floriday verving het eerder ontwikkelde FloraXchange. Vandaag de dag is Floriday dé online marktplaats voor de sierteelt. Er zijn zo’n 5.500 kopers en kwekers actief op Floriday en er worden dagelijks miljoenen aanbodsregels gepubliceerd.
Kansen én uitdagingen van digitalisering
De digitalisering van de sierteeltsector bracht volop kansen met zich mee. Het zorgde bijvoorbeeld voor directe communicatie en realtime inzicht in aanbod. Kwekers konden hun producten veel sneller op de markt brengen, gericht inspelen op actuele vraag en makkelijker maatwerk leveren. Het speelveld werd breder met toegang tot een grotere groep (internationale) kopers. Ook kwam er meer overzicht. Waar vroeger orders op allerlei verschillende manieren binnenkwamen, werd dat ineens beperkt tot één centrale plek.
Maar de digitalisering zorgde ook voor uitdagingen. Kwekers moesten beter en sneller inspelen op de wensen van klanten. Kopers werden veeleisender en verwachtten volledige, actuele informatie over assortiment, beschikbaarheid, prijzen, productspecificaties, certificeringen en meer.
De omslag vroeg om een nieuwe manier van denken en werken. Nieuwe systemen, processen en spelregels betekenden voor veel kwekers een flinke omschakeling. Ook ervaren ondernemers, die jarenlang succesvol werkten volgens een vaste werkwijze, moesten zich verdiepen in digitale toepassingen.
Een andere mindset
Met de komst van digitale platforms zien kwekers in één oogopslag alle aanbieders van een product. Dit zorgt voor meer transparantie, wat goed is voor de markt, maar ook voor meer concurrentie voor de kweker.
De rol van de kweker veranderde. Waar het voorheen ging om goede relaties en persoonlijk contact, moesten kwekers zich ineens actiever gaan onderscheiden op kwaliteit, presentatie, betrouwbaarheid en service. Je zou bijna kunnen zeggen dat de rol van de kweker verschoof van producent naar merkbouwer. Die switch vroeg niet alleen om nieuwe vaardigheden, maar ook om een andere mindset. Marketing werd belangrijker en klantrelatiebeheer ging anders. Wij ontwikkelden de tool HortiHeat om de kweker hierbij te helpen: een toegankelijke marketingtool die kwekers helpt hun aanbod professioneel te presenteren en te delen met hun klanten.
De toekomst
De overgang van de veilingklok naar digitale handel was ingrijpend, maar ook onvermijdelijk. De sector heeft enorme stappen gezet in een relatief korte tijd en is daarmee toekomstbestendiger dan ooit. Klaar zijn we nooit, want aan innovatie zit geen einddatum.
Ook werken aan innovatie in de verssector? We zijn altijd op zoek naar talent!
Bekijk onze vacatures of doe een open sollicitatie.