Blameless!
Een post mortem werkt alleen als hij blameless wordt uitgevoerd. Tijdens de post mortem worden namelijk niet de personen beoordeeld maar de manier waarop we onze processen op dat moment hadden ingericht en hebben opgevolgd in die specifieke situatie. Er wordt dus niet gekeken naar wie en waarom iemand een fout heeft gemaakt maar waarom er überhaupt ruimte was om die fout te laten gebeuren. Door hem blameless te houden vergroot je de kans dat alles boven tafel komt, er moet geen schaamte zijn om bepaalde fouten toe te geven.
Wat levert een post mortem ons dan op?
Als we de oorzaken van het probleem hebben gevonden kunnen we die afvangen met de juiste lange termijn oplossingen. Deze oplossingen worden dan omgezet in een concrete actielijst voor de betrokken teams, met per punt een deadline die we later nog kunnen nalopen. Dit zijn vaak technische punten maar kunnen ook afspraken zijn die tussen support, operationele teams of de ontwikkelaars worden gemaakt. Denk hierbij aan het vroegtijdig signaleren van mogelijke storingen of een vaste checklist om storingen extern te communiceren. Het afvinken van die actielijst levert dan echt een beter platform op. Hierdoor hebben we eigenlijk steeds minder vaak de “grote” post mortem nodig.
Binnen Floriday zijn de verschillende onderdelen namelijk ondergebracht in zogenaamde losstaande services met elk hun eigen taak binnen het grote geheel. Wanneer een enkele service problemen heeft ondervonden proberen we de verbeteringen meteen breder te trekken voor alle componenten binnen Floriday. Een storing die bijvoorbeeld afgelopen april de service heeft geraakt die het aanbod omvatte heeft ervoor gezorgd dat we onze catalogus-, verkooporder-service hebben kunnen verbeteren.
Uiteindelijk geen post mortem meer nodig?
Je zou bijvoorbeeld als iets bijna fout is gegaan nog een “post (near) mortem” kunnen doen en je interne processen alsnog op die manier aanscherpen. Verder zou je bij spannende projecten of wijzigingen ook een “pre mortem” kunnen doen. Dan doe je net of iets fout zal gaan en kijk je vooraf al hoe je dit zou kunnen opvangen, oplossen of voorkomen.
Ook wat voor jouw organisatie?
Wij vinden het wel belangrijk om een strak post mortem stappenplan klaar te hebben liggen voor als er een storing heeft plaatsgevonden, zelfs als het bijna niet meer gebeurt. Als je zelf interesse hebt in zo’n stappenplan zijn er online veel templates te vinden, maar neem gerust contact met ons op om een indruk te krijgen over hoe wij hier invulling aan geven en hoe we met de post mortem onze processen en producten blijven verbeteren!
Interessante linkjes: