Marketing is net daten: veel investeren, weinig garantie. En succes herhalen? Werkt vaker niet dan wel. Want zoals alle marketeers wel weten, zie je de resultaten van een campagne bijna nooit direct. Soms gaan daar een paar uur, dagen of zelfs maanden overheen. En zelfs wanneer je dezelfde succesformule een tweede keer inzet, kan de uitkomst compleet anders zijn. Klinkt misschien frustrerend, maar dat maakt het ook interessant! Want dit is precies waarom marketing een vak is. Je moet continu scherp blijven op verschillende trends, actualiteiten en wetgevingen.
3 seconden: zo snel verlies je je lezer
Wist je dat je binnen de eerste 3 seconden de aandacht van je lezer moet grijpen? In tegenstelling tot wat velen denken, is het doel van een marketeer niet dat je lezer 100% van je content leest. Mensen zijn van nature lui (sorry) en willen zo snel mogelijk een oplossing voor hun probleem. Denk aan een recept: lees je netjes de intro of scroll je meteen door naar de ingrediënten? Juist, ik ook😉. Houd het daarom ‘short & sweet’: belicht één belangrijk onderwerp, prikkel de lezer in de eerste paar zinnen en houd het behapbaar.
Prikkelen is het halve werk, oproepen tot actie is het echte doel. Uiteindelijk willen we aan tafel zitten bij klanten of kwalitatieve leads. Om iets te kunnen verkopen of om processen te verbeteren met bestaande oplossingen. De kunst is om dat te bereiken binnen die eerste 3 seconden. Via tekst, video, audio, visuals of fotografie– whatever works.
Waarom B2B-marketing geen sprint is
Wat ik altijd in mijn achterhoofd houd: “Niemand zit op je content te wachten”. Dat klinkt misschien een tikkeltje onaardig, maar jouw doelgroep is niet constant bezig met de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw product. Als ik het op mijn doelgroep betrek, zijn zij vooral bezig met de (dag-)handel van verse producten. Vershandel = snelle handel: een tomaat of avocado heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Als ik dus een nieuwsbrief op het drukste moment van de dag verstuur, zal deze direct in de prullenbak belanden. Logisch, maar ontzettend zonde.
“Maar, als men niet op je content zit te wachten, waarom stuur je het dan?!”
Dat men er niet mee bezig is, wil niet zeggen dat ze het niet willen weten. Op dagelijkse basis zijn zij (net zoals jij) gewoon bezig met hun eigen job. De kunst zit hem dus in het prikkelen van de lezer, zodat ze alsnog tijd vrijmaken om jouw content te bekijken. Dat is afhankelijk van verschillende factoren, en ook wanneer je alle factoren perfect met elkaar matcht, kan een campagne tegenvallen. ‘De vloek van marketing’ wordt dat dan genoemd. Andersom kan het natuurlijk ook juist wél raak zijn. Laat je bericht dus via verschillende kanalen en op verschillende momenten bij je doelgroep vallen. Herhaling is daarbij hét sleutelwoord.
Mijn nieuwsbrieven zijn vooral bedoeld om de gebruiker te informeren over slimme handigheidjes, nieuwe ontwikkelingen en toekomstplannen van GreenCommerce. Waar B2C-nieuwsbrieven vaak gericht zijn op de verkoop van items, is mijn content vooral bedoeld om de klant te informeren en te helpen alles uit het product te halen. B2B vraagt dus om een wezenlijk andere aanpak dan B2C marketing.
Tip van een marketeer
Vermijd het verkopen van gebakken lucht. Je komt niet weg met slechte inhoud of clickbait; je lezer is namelijk niet dom. Zorg dus voor inhoudelijk goede stukken of stuur niks. Dat houdt je informatie authentiek en zorgt ervoor dat lezers je content serieus nemen. Tevreden klanten zijn het beste uithangbord van je merk, daar wil je er dus zoveel mogelijk van hebben. Referenties zijn authentiek én die krijg je niet zomaar; daar moet een geweldig product of service tegenover staan.
Verzamel de positieve geluiden, geef ze een podium en zet er een megafoon op. En laat je niet ontmoedigen als een campagne tegenvalt. Marketing is tenslotte net daten: niet elke poging leidt tot succes, maar geen poging = gegarandeerd niks😉. Succes!