De werkweek van Functioneel beheerder Fernon

scroll

Maak kennis met Fernon

Fernon is Functioneel beheerder voor JEM-id. Benieuwd naar zijn werkweek? Lees dan verder!

of Bekijk de vacatures

Maandag

Om half 8 schuif ik achter mijn PC op mijn thuiswerkplek; we zitten namelijk nog midden in de corona-pandemie waardoor we grotendeels thuiswerken. Als Functioneel beheerder begin ik één keer per week iets eerder dan veel van mijn collega’s om de telefoon aan te nemen en klaar te staan voor vroege support. Heerlijk opstarten wanneer de Slack nog helemaal leeg is en je je volledig kan storten op een uitzoekklus.

Na de digitale stand-up duik ik in wat testwerk. Er is een nieuwe ontwikkeling gemaakt en voordat deze naar de klant gaat, moet deze worden getest. De programmeur heeft technisch al gekeken of alles werkt, aan mij de taak om functioneel te kijken of het ook werkt zoals bedoeld. Daarbij laat ik het ook bewust fout lopen om de onverwachte situaties te testen.

Na het testen heb ik een afspraak met Berry. Een supermarkt van één van onze klanten heeft om wijzigingen gevraagd in het SSCC-label van GreenCommerce. Een SSCC-label is een sticker die op een pallet met groente of fruit geplakt wordt waar barcodes op staan met informatie over de artikelen op de pallet. We kijken samen wat er mogelijk is in GreenCommerce en waar eventueel nieuwe ontwikkelingen voor gedaan moeten worden.

Dinsdag

Om 9 uur is het tijd voor de digitale stand-up. Hier vertel ik dat ik een aantal klanten mag gaan updaten naar een nieuwe GreenCommerce release. Ik begin met het in kaart brengen van ontwikkelingen die interessant kunnen zijn voor deze klanten, zodat ik ze van te voren kan informeren over de mogelijkheden.

Daarna zit ik met Jill van de marketing om na te denken over een mogelijke kerstactie voor de gebruikers van GreenCommerce. We hebben een aantal leuke ideeën waar we zeker weer mee vooruit kunnen!

‘s Middags ga ik verder met het testwerk van een ontwikkeling en let ik weer op de telefoon en binnengekomen e-mail.

Woensdag

In de ochtend bespreek ik met mijn collega een mail van een klant. Er gaat iets niet helemaal goed in de software met het inlezen van een Excelbestand. Nadat ik er even goed naar heb gekeken en het probleem gevonden is, maak ik een incident aan voor een ontwikkelaar. Daarna maak ik de klant blij door te vertellen dat het probleem opgelost gaat worden.

Na de lunch check ik een mailtje van een klant. Hij heeft een probleem met de printerinstellingen en heeft mij gevraagd om hulp. Ik bel hem even op en leg hem uit welke instellingen hij moet veranderen. Hij is blij dat ik hem zo snel kon helpen en we nemen afscheid. Ik hou de telefoon en supportbox in de gaten en begin met het beantwoorden van een aantal vragen.

Aan het einde van de middag ga ik nog even verder met het klantprofiel van één van onze klanten. Omdat we aardig wat GreenCommerce klanten hebben, blijft het lastig om goed op de hoogte te blijven van de verschillende werkwijzen. Om hier wat meer duidelijkheid in te krijgen beschrijf ik in het profiel de belangrijkste instellingen en werkwijzen van de klant.

Donderdag

Vanochtend heb ik supportdienst. Ik krijg een belletje van een klant die met zijn handen in zijn haar zit omdat hij steeds een foutmelding krijgt bij de orderinvoer. Ik help de man direct door met hem mee te kijken in het systeem via ISL online. Ik weet een aantal instellingen te veranderen en binnen een paar minuten heb ik de klant weer op weg geholpen. Hij geeft me een virtueel schouderklopje en ik stuur hem nog een mailtje met extra uitleg zodat hij er later nog eens naar kan kijken.

In de middag zit ik met een programmeur om de testresultaten te bespreken van de ontwikkelingen die ik eerder heb getest. Daarna hebben we met het team een digitale uitleg over onze nieuwe Azure omgeving. Veel van onze diensten draaien online in Azure. Het is dus belangrijk om goed op de hoogte te blijven van hoe alles werkt.

Aan het einde van de dag sluiten we af met een digitale retro-sessie. De retro doen wij één keer per maand, aan het einde van de sprint. We bespreken met het hele team hoe de afgelopen weken gegaan zijn en waar we verbeteringen zien.

Vrijdag

Vrijdagochtend houden wij het planningsoverleg en bespreken we nieuwe wensen van klanten met het team. Zo is iedereen op de hoogte van wat er speelt. Tijdens deze bespreking worden ook de lopende zaken benoemd en actiepunten gemaakt voor de aankomende week. Maandag wacht er weer een gevulde agenda op me!

Aan het einde van de middag check ik nog even de supportbox en wanneer ik zie dat deze netjes is bijgewerkt, sluit ik met een goed gevoel mijn werk af om digitaal te borrelen met mijn collega’s. Ik proost op een geslaagde week!

Word jij mijn nieuwe collega?

Check onze stages en vacatures

Stages